Bir web sitesi açmaya karar verdiğinizde alan adınızı belirledikten sonra domain uzantısı seçmek gerekmektedir. İnternette gördüğünüz her sitenin sonunda bir uzantı bulunmaktadır. Uzantıların hangisini seçeceğiniz birçok noktaya göre değişiklik göstermektedir. İçeriğimizde domain uzantıları nelerdir ve hangisini seçmelisiniz hakkında detaylı bilgileri size sunacağız.
Domain uzantısı (TLD – Top Level Domain) bir alan adının nokta işaretinden sonraki kısmıdır. Yani www.ornek.com adresindeki “.com” bölümü aslında domain uzantısıdır. Domain uzantısı bir web sitesinin kimliğini tanımlar. Aynı zamanda aşağıdaki özellikleri de sunar:
Örneğin “.edu” gördüğünüzde bir eğitim kurumuna ait olduğunu “.gov” gördüğünüzde resmi bir devlet kurumuna ait olduğunu anlarsınız.
İnternette en sık gördüğümüz domain uzantılarına ve anlamları aşağıdaki şekildedir:
En yaygın kullanılan domain uzantısıdır. “Commercial” kelimesinden gelir ve başlangıçta ticari siteler için tasarlanmış olsa da günümüzde kişisel bloglardan e-ticaret sitelerine kadar herkes tarafından kullanılmaktadır. Akılda kalıcı, güvenilir ve kullanıcıların en çok bildiği uzantıdır. Doğrudan bir avantaj sağlamasa da kullanıcılar “.com” uzantısını daha güvenilir bulduğu için tıklama oranınızı artırabilir.
Sivil toplum kuruluşları, vakıflar ve dernekler tarafından yaygın olarak tercih edilir. Güvenilirlik ve şeffaflık hissi vermektedir. Kâr amacı gütmeyen projeler için oldukça kullanışlıdır.
Başlangıçta internet servis sağlayıcıları için geliştirilmiştir. Günümüzde teknoloji firmaları, SaaS şirketleri ve yazılım projeleri tarafından sıkça tercih edilmektedir. “.com” uzantısı kadar bilinir olmasa da profesyonel bir imaj yaratmaktadır.
Akredite üniversite, kolej veya eğitim kurumlarına özeldir. Akademik otoriteyi yansıtmaktadır. Sadece resmi kurumlar tarafından alınabilir. Diğer kuruluşlar bu uzantıyla çalışamazlar.
Resmi devlet kurumlarına özeldir. En yüksek güvenilirlik sağlayan uzantı türüdür. Resmi devlet kurumları hariç diğer sitelerde bu uzantıyı kullanamazsınız.
“.info” domain uzantısı bilgi paylaşımı yapan web sitelerinde sıkça tercih edilmektedir. “.biz” ise ticari işletmeler için geliştirilmiştir. Özellikle küçük işletmeler tarafından kullanılmaktadır.
Son yıllarda teknoloji ve girişim dünyasının gelişmesiyle birlikte bazı yeni uzantılar ön plana çıkmaya başladı. Yeni nesil domain uzantıları arasında şunlar yer almaktadır:
Yukarıda yer alan domain uzantılarını kullanarak sitenizin amacını kolay bir şekilde belirleyebilirsiniz.
Domain uzantılarının bir diğer kategorisi de ülke kodlu domain uzantılarıdır (ccTLD – Country Code Top Level Domain). Her ülkenin kendine özel bir domain uzantısı bulunmaktadır. Ülke domain uzantıları arasında şunlar yer almaktadır:
Ülke bazlı domain uzantıları yerel SEO’da büyük katkı sağlar. Örneğin Türkiye’de hizmet veriyorsanız TR uzantılı domain yani “.com.tr” uzantısını seçmeniz Google Türkiye sonuçlarında daha görünür olmanızı sağlar.
Birçok kullanıcı domain uzantısının SEO sıralamsına doğrudan bir etkisi olup olmadığını merak etmektedir. Domain uzantılarının SEO’ya etkileri arasında şunlar yer almaktadır:
SEO için en iyi domain uzantıları şeklinde bir araştırma yapıyorsanız aslında doğru seçin projenin amacına ve hedef kitlenize göre değişir.
Domain uzantısı seçerken aşağıdaki soruları kendiniz veya işletmeniz için cevaplamanız gerekmektedir:
Yukarıdaki soruları sorduğunuzda hangi domain uzantısı seçmeniz gerektiğini anlayacaksınız.
İçeriğimizde domain uzantıları nelerdir ve hangisini seçmelisiniz konusunda detaylı bilgileri size sunduk. Aynı zamanda en çok kullanılan domain uzantılarını açıkladık. Yukarıda yer alan domain uzantılarını göz önünde bulundurarak sizin için doğru domain satın alabilirsiniz.